Menukaart 2025-2026 - Voortgezet Onderwijs

Centrum voor Jeugd en Gezin Barneveld: Ouderavondspel

Informatieve afbeelding: Logo met de tekst: 'Centrum voor Jeugd en Gezin Barneveld'

Een ouderavond, maar dan net even anders: met het ouderavondspel ‘Goudvisie’- met pedagogische onderbouwing. Waar een ouderavond vaak draait om zenden van informatie, zorgt dit spel juist voor actieve betrokkenheid van ouders. Welke afspraken willen jullie als ouders met elkaar maken, zodat de leerlingen een goed jaar hebben? Het gesprek ontstaat vanzelf – over opvoeden, mobieltjes en wat ouders belangrijk vinden. Het spel is samen met ouders en leraren ontwikkeld, vraagt weinig voorbereiding en laat ouders op een laagdrempelige manier met elkaar in gesprek gaan. Hier vind je meer informatie over het spel: https://goudvisie.nl/serious-gaming/ouderavondspel/.

Het CJG heeft een 15-tal spellen aangeschaft. Je kunt een aantal spellen (max 15) reserveren voor jouw ouderavond; anders dan anders!

Praktische informatie

Organisatie: Door de school zelf; spel via Centrum voor Jeugd en Gezin Barneveld
Email: info@cjgbarneveld.nl
Website: www.cjgbarneveld.nl
Aanmelden: Via het aanmeldformulier.

IrisZorg: Alcohol en drugspreventie op school (VO)

Informatieve afbeelding: Logo met de tekst: 'Iriszorg'

IrisZorg Preventie maakt gebruik van het zogeheten Helder op School-pakket (onderdeel van de Gezonde School). HOS is een integraal en effectief preventieprogramma op de thema’s alcohol, roken, drugs, gamen en social media. Het is een wetenschappelijk onderbouwd programma voor het Voortgezet Onderwijs die rekening houdt met verschillende invalshoeken.

Wat?

Het bevat een planmatige aanpak dat bestaat uit vier pijlers:

  1. Opstellen van een helder beleid
  2. Educatie, train de trainer: het geven van effectieve lessen aan leerlingen
  3. Signaleren en begeleiden van leerlingen met problemen voor docenten
  4. Betrekken van ouders en aanpassen fysieke omgeving (ouderavonden)

Voor wie?

De lessen die onder pijler 2 educatie vallen hangen af van het leerjaar:

  • Frisse start, lesprogramma voor leerjaar 1 vo
  • Smokefree challenge, niet roken wedstrijd leerjaar 1 en 2 vo
  • Samen Fris, lesprogramma voor leerjaar 2 en 3 vo
  • In Charge, lesprogramma voor leerlingen vanaf 16 jaar

Iriszorg Preventie kan ook in een vroeg stadium met leerling en/of ouders in gesprek gaan. Dan wordt de interventie ‘Moti4’ ingezet, een kort traject van enkele gesprekken om middelengebruik/ gokken/ gamen te bespreken, te minderen of te laten stoppen.

Duur:

De trainingen voor docenten die onder pijler 2 vallen, duren 1,5 uur. Iemand van IrisZorg Preventie komt dan naar school om de docenten te trainen. Na het trainen zijn de docenten klaar om de lessen te geven. Signaleren en begeleiden is een 2 uur durende voorlichting voor docenten.

Praktische informatie

IrisZorg: Alcohol en drugspreventie op school (VSO)

Informatieve afbeelding: Logo met de tekst: 'Iriszorg'

IrisZorg Preventie maakt gebruik van het zogeheten Helder op School-pakket (onderdeel van de Gezonde School). HOS is een integraal en effectief preventieprogramma op de thema’s alcohol, roken, drugs, gamen en social media. Het is een wetenschappelijk onderbouwd programma voor het Voortgezet (speciaal) Onderwijs.

Wat:

Voor de eerste twee klassen van het cluster 4 Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) is het lesprogramma Be wise think twice (BWTT) beschikbaar. Doel is om leerlingen bewust te maken van de risico’s van alcohol en drugs en docenten handvatten te bieden voor signalering van mogelijk problematisch gebruik.

Een Iriszorg Preventiemedewerker komt de docenten trainen om een lessenreeks te kunnen geven. De lessenserie bestaat uit 4 lessen die allen gegeven kunnen worden in een lesuur.

  1. Les 1: introductie les waarbij het thema middelengebruik en verslaving op een laagdrempelige manier wordt besproken. De les staat in het teken van gewoontes.
  2. Les 2: verschillende risico’s van middelengebruik.
  3. Les 3: opnieuw aandacht voor de nadelen van middelengebruik en daarnaast is er aandacht voor de voordelen van niet-gebruiken.
  4. Les 4: stoppen met een gewoonte.

Wie:

  • Leerjaar 1 en 2 vso

Praktische informatie

Chris en Voorkom: GRIP

Stichting Chris en Voorkom! inspireert en stimuleert kinderen en jongeren bij het maken van gezonde en verantwoorde keuzes.

Logo Chris en Voorkom!

Leerjaar 2: GRIP-Alcohol

Het is belangrijk dat in de puberteitsfase een gezonde sociale norm ten aanzien van ongezond en schadelijk risicogedrag (in het bijzonder het gebruik van alcohol) aan kinderen en jongeren wordt voorgehouden. Wij sluiten met dit lesprogramma aan bij de boodschap van de NIX18-campagne. We werken hiervoor samen met ervaringsdeskundigen die onder leiding van een trainer worden geïnterviewd door de leerlingen.

  • Duur: 3 lesuren

Leerjaar 2: GRIP-Drugs

In het blokuur gaan leerlingen kennis maken met verschillende herkenbare (fictieve)personages. Ze leren meer over oorzaken en signalen van risicogedrag en het gebruik van middelen, ontdekken ze welke beschermende en risicofactoren een rol spelen in het leven van hun personages. Tegelijkertijd leren ze meer over verschillende drugs, de gevolgen van gebruik, de invloed van hun sociale omgeving en wat verslaving is. In het laatste deel van de interventie maken de leerlingen kennis met en gaan in gesprek met een ervaringsdeskundige.

  • Duur: 3 lesuren

Leerjaar 4 en 5: GRIP-Op je stuur

Jongeren worden aan de hand van verschillende werkvormen uitgedaagd om goede keuzes te maken en een duidelijke grens te trekken op het gebied van alcohol en drugsgebruik in het verkeer.

  • Duur: 2 lesuren

Het aanbod voor ouders/verzorgers: GRIP - Oudertraining

Van belang voor de leefstijlinterventie is de betrokkenheid van de docent en de ouders/opvoeders van de jongeren. De ouders/opvoeders worden via een huis-werkopdracht direct betrokken bij de interventie voor hun kinderen. Zij worden gestimuleerd en uitgedaagd om samen met hun kinderen over de inhoud van de interventie in gesprek te gaan.

Een belangrijk onderdeel in ons aanbod is dan ook een ouderavond die aansluit bij het thema. Het doel van deze ouderavond is om ouders te ondersteunen in de opvoeding ten aanzien van de specifieke thema’s die in het programma aan de orde komen, te weten: gewoonten en gewoontevorming, risicogedrag, groepsdruk en schermafhankelijkheid. Deze avond wordt vormgegeven op een interactieve manier en zo komen ouders met elkaar in gesprek.

Ouderavond in overleg met aanbieder vorm te geven (meerdere opties mogelijk):

  • Leerjaar 1/2 en lessen vanaf het tweede leerjaar én de ouderbetrokkenheid dienen samen als één pakket te worden afgenomen.
  • Wilt u hiervan afwijken? Neem dan contact op met Sibiene Brons.

Praktische informatie

HALT: Cyber24

Informatieve afbeelding: Logo met de tekst: 'Halt'

Halt verzorgt voorlichtingen voor leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs over een zevental thema’s die spelen bij de jeugd en bij jeugdcriminaliteit. Uit onderzoek blijkt dat voorlichtingen meer effect hebben wanneer de ouders betrokken zijn. Daarom organiseert Halt ook ouderbijeenkomsten. Voor de VO-scholen in Barneveld wordt de serious game Cyber24 beschikbaar gemaakt door de gemeente. Eventueel kan een school op basis van eigen financiering de les met andere thema’s en een ouderbijeenkomst uitbreiden.

Cyber24 is een serious game die jongeren tussen de 12 en 21 jaar bewust maakt van hun gedrag online en de consequenties daarvan. Het is een eigentijdse en interactieve game door het gebruik van een escapekoffer. De koffer bevat verschillende korte verhaallijnen voor en over jongeren. Aan bod komen onderwerpen als:

  • Sextortion
  • ID-fraude
  • Geldezel
  • Veilig On Social media
  • Online fraude en oplichting
  • Hacken

Doel

Tijdens de escape experience lossen jongeren in kleine groepjes verschillende opdrachten op. De spelers moeten voorkomen dat de karakters uit de verhaallijn slachtoffer worden van een van de online misdrijven die het spel bevat. Zo ervaren zij zowel ‘daderschap’ als ‘slachtofferschap’. Want alleen door het zelf te ervaren, kunnen ze inzien wat de impact van het eigen handelen is en daarop hun houding en gedrag veranderen. Het nagesprek zorgt ervoor dat ervaringen gedeeld worden en kennis beter beklijft.

Ouderbetrokkenheid

De ouderbijeenkomsten bevatten altijd een inhoudelijk gedeelte, waarin we ingaan op het thema en op de voorlichting die hun kind heeft gekregen. De ouders wordt uitgelegd hoe het puberbrein werkt en waarom jongeren gevoeliger zijn voor grensoverschrijdend gedrag. Vervolgens voeren we met ouders het gesprek over hoe grenzen te stellen en toezicht te houden. Een belangrijk onderdeel van de ouderbijeenkomst is dat ouders met elkaar in gesprek gaan en ervaringen uitwisselen. Aan het eind van de bijeenkomst krijgen ouders een informatieblad over opvoedvaardigheden mee en tips over hoe zij met hun kind in gesprek kunnen gaan over het behandelde thema.

Voor wie?

  • Klas 1 en 2

Duur?

  • Alleen de game: 1 lesuur
  • Inclusief nagesprek: 1,5 uur
  • Maximaal 15 kinderen

Praktische informatie

#Leerlingalert

Informatieve afbeelding: Logo met de teksten: 'leerlingalert, studentalert samen weerbaar'

Het voorkomen van de aanwas van jongeren in de criminele wereld. Dat is het doel van #Leerlingalert (en #Studentalert, #Ouderalert en #Docentalert).

Doel

Wij willen voorkomen dat jongeren zich (door criminelen) laten vangen.
Want criminelen ronselen jongeren voor het uitvoeren van strafbare klussen – dat varieert van het rondbrengen van drugs en het knippen van henneptoppen tot prostitutie, oplichting en witwassen. Jongeren raken verstrikt in het criminele web en eruit stappen is er meestal niet (meer) bij. Verkennend onderzoek onder 14- en 15-jarigen wijst uit dat 6% tot 10% al is benaderd.
Daarnaast halen we hierdoor het taboe eraf door het met elkaar bespreekbaar te maken en het lokaal netwerk met elkaar te verbinden.

Voor wie?

  • Klas 3 en hoger en het schoolpersoneel en de ouders van de leerlingen.

Duur

  • 1 (bewustwordings) lesuur van 60 tot 90 minuten.

Aan het einde van de les is duidelijk dat (georganiseerde) misdaad groter en dichterbij is dan je denkt. ‘Kleine’ criminaliteit kan zomaar onderdeel zijn van grote criminele netwerken. We behandelen verschillende vormen van criminaliteit. De gevolgen zijn helder. Tijdens de les wordt ook uitgelegd hoe en waarom criminelen ronselen en hoe je dit kunt herkennen. En bovenal: wat je kunt doen.

Praktische informatie

Welzijn Barneveld: Geldwijs

Logo WB Welzijn Barneveld

Voor wie?

  • VMBO 2

  • HAVO – Atheneum – Gymnasium 3

Bij andere wensen kan hiervan worden afgeweken.

Wat?

Geldwijs is een schuldpreventieproject dat zich door middel van gastlessen richt op kinderen en jongeren.

Het doel van de gastlessen is jongeren bewust te maken van hun omgang met geld.

In het voortgezet onderwijs staat het voorkomen van financiële problemen centraal in de gastles.
De gastlessen worden gegeven door enthousiaste en bevlogen vrijwilligers die werkzaam zijn (geweest) in de financiële wereld.

De gastles kan worden gecombineerd met een theatervoorstelling. Deze wordt op school gegeven.

Duur?

  • 1 lesuur (vo)

Praktische informatie

Overig aanbod

Onderstaand aanbod wordt niet door het Centrum Jeugd en Gezin aangeboden. Vanwege de waardevolle inhoud van dit aanbod is ervoor gekozen dit wel bij u onder de aandacht te brengen:

Gezonde school

Met Gezonde School maak je een gezonde leefstijl vanzelfsprekend voor leerlingen. Je kiest één van de tien thema’s, kijkt wat de school hier al aan doet, versterkt wat goed gaat en maakt er een geheel van.

Je besteedt aandacht aan het thema in de les, in de schoolomgeving, in signalering en in het beleid van de school.

Vraag een stimuleringsregeling aan (jaarlijks van begin maart tot half april) als extra zetje in de vorm van tijd of geld én hulp van de Gezonde School-adviseur van GGD Gelderland-Midden.
Vragen of meer informatie? Neem contact op per mail.

Connect Barneveld

Connect heeft voor alle scholen in de gemeente Barneveld aanbod wat zich richt op Sport en Cultuur. Voor informatie over hun aanbod verwijzen wij u naar de website van Connect Barneveld.