Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen rond diagnostiek

Ik ben verwezen naar jullie omdat ik graag een onderzoek wil aanvragen voor mijn kind. Kunnen jullie me verder helpen?

Het CJG voert zelf geen onderzoek uit en wij kunnen ook niet rechtstreeks verwijzen. Wat doen we wel? Als je je bij ons aanmeldt, gaan we graag met je in gesprek. In dat gesprek komt jullie vraag aan de orde. We voeren graag het gesprek over de zorgen thuis, op school en in de omgeving maar ook over de krachten. Wat gaat er goed en wie is jullie tot steun? We horen graag wat je hoopt dat diagnostiek jou en je kind gaat opleveren en denken mee over de mogelijkheden.

Wat houdt een diagnose eigenlijk in?

Diagnoses zoals ADHD, PTSS of autisme staan beschreven in de DSM-5. Dit handboek is een classificatiesysteem waarin afspraken zijn gemaakt over welke kenmerken er passen bij een bepaalde diagnose.
Een diagnose is beschrijvend en niet verklarend. Dat betekent dat een diagnose, ook wel een classificatie genoemd, niet meer is dan een verzameling kenmerken van gedrag. Een classificatie zegt dus niks over de oorzaak van gedrag.
Voorbeeld: het klopt dus niet dat je kind heeft moeite om zich te concentreren en moeilijk kan stilzitten omdat het ADHD heeft maar ADHD geeft een naam aan onrustig, impulsief en onoplettend gedrag.

Wat kan dan een verklaring zijn voor het gedrag van mijn kind?

Er kunnen heel veel factoren meespelen die maken dat je kind bepaald gedrag laat zien. Denk hierbij aan: prikkelverwerking, moeite met het beheersen van emoties, gespannenheid, biologische rijping, geslacht maar ook factoren in de omgeving kunnen meespelen zoals de sfeer in de klas of de situatie thuis. Daarnaast ervaren steeds meer kinderen, jongeren en opvoeders druk om te voldoen aan de hoge prestatienormen in het onderwijs en de maatschappij.

Heb ik een diagnose nodig om de juiste hulp te krijgen voor mijn kind?

Nee, het CJG is vrij toegankelijk voor alle ouders en daar is geen diagnose voor nodig. Ook andere organisatie stellen niet de eis om eerst een diagnose te hebben om hulp te kunnen krijgen. Dit geldt ook voor school. De Wet Passend Onderwijs vraagt van scholen om de passende ondersteuning te bieden voor elk kind waarbij het hebben van een diagnose niet als voorwaarde kan worden gesteld.

School heeft geadviseerd om onderzoek aan te vragen omdat mijn kind moeite heeft met stil zitten. Wat moeten we doen?

Om een onderzoek op te starten moet een kind op meerdere vlakken vastlopen. Dus zowel in de thuissituatie als op school moet een hulpvraag zijn. Wanneer de vraag alleen op school speelt, moeten scholen volgens de Wet Passend Onderwijs zelf voor de juiste hulp zorgen.

Kan onderzoek helpen om ons kind beter te begrijpen?

Vaak is het vaststellen van een diagnose niet een voorwaarde om de juiste hulp in te kunnen zetten of je kind te leren begrijpen. Het CJG kan meedenken welke hulp passend zou kunnen zijn. Dat kan zijn bij ons als CJG maar we kunnen ook meedenken welke mogelijkheden er nog meer zijn.